Julekalendern, lucka 3-14.

Ja, det här med julkalender gick ju väldigt bra! Imorgon är det ju den 15e och då börjar således nedräkningen över topp tio, vilket ju är det mest spännande egentligen. De skivor som jag hade nämnt fram till denna dag, om jag hade varit duktig nog att skriva blogg varje dag, hade varit dessa (utan någon vidare ordning):

Iron Maiden - Final Frontier.
30 år in i bandets karriär börjar jag fatta vad grejen med bandet är....

Serena Maneesh - 2:Abyss in B-minor.
Spännande norsk industrishoegaze (finns det en genre som heter det?:P) som egentligen är svår att placera i en genre, bra är det iaf!

Sword - Warp Riders
Black Sabbath-plagiat eller bara bra? Är det möjligt att inte plagiera Sabbath om man spelar hårdrock? Bra är det iaf!

Robert Plant - Band Of Joy
En av de stora följer upp den vackra duettskivan med Krauss med ytterligare en skön och laidback americana-skiva, bra grejer!

Deerhunter - Halcyon Digest
Vad jag har förstått en av årets mest hyllade skivor. Själv tycker jag den är lite för ojämn men topparna finns där helt klart! Fler av dem och skivan hade stått högt i uppsummeringen.

Neil Young - Le Noise
En mycket speciell skiva som behövde tid att sätta sig men den växer varje gång.

Weezer - Hurley
Årets feelgoodskiva!

Band Of Horses - Infinite Arms
Tycker fortfarande inte riktigt att skivan når samma höjder som sina föregångare, utan att vara dålig på något sätt. En bra skiva helt enkelt!

Shining - Blackjazz
Skivans titel sammanfattar skivan ganska bra, en blandning black metal och jazz, då får vi blackjazz! Låten Fisheye står ut tillsammans med en fet cover på "21st Century Schizoid Man" med Grutle Kjellson från Enslaved på gästvokal.

Kanye West - What's His Face
Nej då, skojade bara.... Har inte hört skivan och har inga större planer om det.....

Kylesa - Spiral Shadow
Sludgemetal på sitt bästa!

Robyn - Body Talk
Robyn förtjänar ett hedersomnämnande! Hon gör inte musik som direkt tilltalar mig, men den integritet och självsäkerhet den kvinnan utrstrålar måste man bara tycka om! Ingen tvekan om att jag köper vinylen när den nu kommit!

Kråkesølv - Bomtur til jorda
Detta norska band antar jag att de flesta i Sverige inte känner till? De sjunger på norsk dialekt och är inte direkt "mainstream", men bra är det! Melodiskt och atmosfäriskt med hårdare partier med en förlösande känsla.

Ja, något sådant hade väl en lista sett ut. Från och med imorn hoppas jag vara lite duktigare på att lägga upp blogg och julkalender. Är jag inte så duktig så kan ni alltid följa The Gardens julkalender på Facebook, som till viss del också är min årsbästalista.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0