2009 hittills.

Idag slog det mig att det ju faktiskt inte är mer än två och en halv månad kvar till jul och snart är det alltså dags att summera året och påbörja ett nytt.

2009 har varit ett bra skivår, jag såg över det lite snabbt och jag har hittills köpt ca. 50 vinyler och cd-er som har kommit ut i år och några har varit bättre än andra...

Några av höjdpunkterna har varit: A Camp, Alice In Chains, Bob Hund, Dave Matthews Band, Dinosaur Jr., Mars Volta, Muse, Thåström m.fl. men bäst i år har nog ändå varit "Crack The Skye" av Mastodon. Ett band som jag med väldigt stort intresse har följt sedan jag såg de live på klubben i Stockholm för en sex år sedan eller något sådant. Innan den spelningen hade jag lyssnat lite smått på de men efter den konserten blev jag helt såld, en av de bästa spelningarna jag varit på.

"Crack The Skye" är väl nästan mer ett rock-album än ett metalalbum. Det är klart att metalpartierna fortfarande finns där, men de är så mycket mer än så. Ett band de flesta borde höra på!

Nu är ju inte året slut än och det är framförallt två skivor som jag ser väldigt mycket fram emot. Converges nya "Axe To Fall" och Katatonias nya "Night Is The New Day". Det är möjligt att någon av dessa två skulle kunna hota "Crack The Skye" om titeln som årets album, men det är nog tveksamt...

Några skivor som jag missat helt och borde höra?

Kommentarer
Postat av: D.

Har funderat på detta ett bra tag nu, men aldrig fått tummen ur att kommentera. Vet ju inte riktigt vad du hört, men av de jag kommer på nu så har iaf följande släppt mer eller mindre grymma grejer under 2009: Katharsis, Funeral Mist, Marduk, Teitanblood, Grave Miasma, Conor Oberst & The Mystic Valley Band, A Camp, Grand Archives, Amesoeurs osv... Fan, mest metal av någon anledning. Men det är ju tunnt alla andra år, så det är väl lugnt antar jag. Återkommer om jag kommer att tänka på mer!

2009-10-22 @ 13:52:10
Postat av: Richard

Ja, mycket metal där. Har blivit mycket mindre av den varan för min del. Har blivit mer och mer pop/rock sedan jag flyttade till Norge och börjat jobba på skivaffären... Någon black metal har det inte blivit alls i år av någon anledning... Såg du föresten Watain på Skräckministeriet? Det var lite skoj:)

2009-10-24 @ 02:16:14
Postat av: D.

Jo, samma här. Jag har fan inte lyssnat mycket på metal på senaste. Men en deal ockult black/death slinker ju alltid igenom.

Yes, såg Watain på Skräckministeriet, det var schysst som fan! Vi har ju sett dem 2 gånger tillsammans, haha. Bra grejer. Ser fram emot ny Watain och ny DsO.

2009-10-24 @ 03:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0