Listan

Är det fler med mig som kan komma in i en skivaffär och bara inte veta var man ska börja leta efter vad man vill ha och istället så orkar man egentligen inte leta alls och det slutar med att man går tomhänt hem istället för att man borde ha med sig en bunt på iaf fem-sex plattor? Efter ett besök i Göteborgs oerhört briljanta skivaffär Andra Långgatans Skivhandel för nån månad sedan, med det resultatet som jag beskrev, så kom jag på att jag skulle göra en lista över vilka skivor det är jag faktiskt vill ha.

Jag och min flickvän satte oss ned och började fundera över vilka skivor vi på rak arm kunde komma på att "de måste vi ha!" och skrev de upp på en lista. Redan nu så var den säkert väldigt lång. För att inte missa några skivor som vi faktiskt vill ha men som man inte kommer att tänka på med en gång så gick vi sedan igenom några "one hundred greatest records"-liknande listor och vi bläddrade även igenom "1001 albums you must hear before you die" (en mycket intressant bok förövrigt). Detta slutade i en lista som egentligen blev alldeles för lång.

I dagsläget är det så mycket 1072 titlar på den listan och med tanke på att det stadigt kommer nya bra album man också vill ha kommer det ta vääääldigt lång tid innan vi får tag i det vi vill ha på den listan, om man ändå vore miljonär... Som tur är är det många gamla klassiker på den listan som man ofta kan hitta i andra hands-butiker för en rimlig peng.

Listan har redan bevisat sig vara en god idé. Det senaste besöket på Andra långgatans skivhandel slutade t.ex med en fångst på sex (har jag för mig det var iaf...) plattor med hem. Det har nog aldrig gått så fort i en skivbutik, in med en budget, där satt några U2- och Pink Floyd-vinyler på väggen, de står på listan? Check! De tar vi! Bra och smidigt.

Det kommer som sagt ta en väldigt lång tid (om någonsin) för oss att bli klara med listan, men vi har iaf kommit en bit på väg...

Kommentarer
Postat av: Gabbe

Vilka fler skivor blev de från götet?

2009-09-09 @ 08:31:24
Postat av: Richard

Hm, ja det blev väl en del:) från andra lång:

U2 - Achtung Baby

Simon & Garfunkel - Sounds Of Silence

Pink Floyd - A Momentary Lapse Of Reason

John Lennon - Double Fantasy

A-Ha - Hunting High And Low



Sen blev det lite spontanhandling på centralen när vi skulle åka hem:)

Pink Floyd - Wish You Were Here

Pink Floyd - Dark Side Of The Moon

Imperiet - Rasera

Imperiet - Synd

2009-09-09 @ 15:43:08
Postat av: D.

Rätt bra det där med listan! Jag har typ en wantlist också, men den är inte så omfattande och en del är svårt att få tag på i vanliga butiker. Men nu finns det ju åtminstone typ 5 bra skivaffärer här i stan, så in due time..! :)

2009-09-10 @ 21:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0