Julkalendern lucka 19.

Dungen - Skit I Allt

Dungens nya skiva var också den en av de stora skivorna jag såg fram emot detta året. Jag upptäckte bandet så sent som med den förra skivan "4" och det har efter det vuxit till att bli ett band som jag anser vara ett av de allra bästa som finns för tillfället. Höjdpunkten är ju utan tvekan den perfekta skivan "Ta Det Lugnt" från 2004, en skiva som verkligen har allt. Efter den skivan har bandet successivt blivit mer och mer "låtbaserat". Jag tycker man märker det redan på "Tio Bitar" som följde upp "Ta Det Lugnt" och det märks än tydligare på "4" och på årets "Skit I Allt" så är det endast en låt som sträcker sig över fyra-minuters-sträcket. Jag saknar de häftigt jazz-proggiga utsvävningarna bandet har tagit tidigare.

Något som är lite roligt med den här skivan är att den också har släppts som en 7"-singelbox med en låt på varje sida. Dessa låtar är instrumentala versioner av låtarna och jag tror faktiskt att jag tycker att låtarna blir ännu bättre utan vokal. "Skit I Allt" är också den en väldigt bra skiva och Dungen visar att de förmodligen är Sveriges bästa band idag, men nog kan de liiite bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0