Nörderi...

Idag har jag en riktig vinyl-nörd-dag... Jag har suttit hela kvällen och läst om vinylpressningar, mastringar och så vidare. Sett på massa youtubevideor om vinyl. Jag hittade mycket skoj som jag tänkte jag skulle dela med mig av här.

Först är det en video från youtube som inte får bäddas in av någon anledning så ni kommer åt videon genom att trycka här. Det är väldigt roligt när de intervjuar barnen om vad en vinylskiva är för något och några av dem har aldrig sett en sådan förut.

Här är en video om mannen med världens största skivsamling:


Jag har också hittat två stycken intervjuer som är väldigt, väldigt nördiga.

Den här handlar om audiofilen Michael Fremer som lyssnar på sin musik på stereoanläggningar som kostar hundra tusentals kronor. En väldigt intressant artikel om varför vi älskar vinylen och om skillnaden mellan en "vanlig" stereoanläggning och de superdyra. Efter den läsningen så tror jag inte att jag ska skaffa mig någon superdyr utrustning iaf, tror det kan hålla med ett par tusenlappar...

Den här intervjun handlar om Steve Hoffman som är (vad som på engelska kallas) en "mastering engineer". En intressant läsning om hur gamla inspelningar uppdateras och "re-mastras".

Som sagt ett riktigt nördinlägg som säkert inte den stora massan intresseras av:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0