Stor update!

Dio
Först och främst vill jag kommentera gårdagens stor nyhet om att Ronnie James Dio har avlidit. Det måste väl vara en av hårdrockens mest ödmjuka hjältar? Läste en bra och träffande krönika på Aftonbladet (ja, det är rätt, Aftonbladet!) och jag kan inte annat än hålla med krönikören i hans lovord om Dio. Jag älskar varje sekund som Dio intervjuas en den mycket intressanta hårdrocksdokumentären "Metal: A Heabangers Journey" där han tar varje tillfälle han får att kasta skit på Gene Simmons, man skrattar högt varje gång!:)

Jag hade turen att få se Black Sabbath med Dio för ett par år sedan (under det nya namnet "Heaven and Hell") i London och det var en mycket bra spelning och visst är det flera låtar från Dio-Sabbath som är minst lika bra som Ozzy-Sabbath. Framförallt de två första skivorna "Heaven And Hell" och "Mob Rules" håller ju väldigt hög standard. Till och med fjolårets "The Devil You Know" var ett mycket starkt album vilket gör Dios dödsfall ännu mer tragiskt då mannen uppenbarligen hade mer bra musik inom sig även vid 67 års ålder.

Den senaste tiden har det blivit en del ny musik i min skivhylla, tänkte jag skulle kommentera ett par stycken här:

Band Of Horses - Infinte Arms


Ett mycket efterlängtat album som jag hade stora förväntningar på. Jag köpte vinylen i lördags och har haft chans att lyssna igenom det ett par gånger. Det känns som att bandet på sin tredje fullängdare har "safeat" lite och inte tagit sig till de största utsvävningarna vilket gör att det känns som att de allra största topparna, som vi är vana att få med ett Band Of Horses-album, inte riktigt finns där. "Infinite Arms" är ett bra och mycket jämt album men tyvärr utan de där magiska stunderna som de två förgångarna har.

Khoma - A Final Storm

Den här skivan har tyvärr inte kommit på vinyl än så jag blev tvungen att köpa den på cd, väntar spänt på vinylen dock. Om jag såg fram emot nya skivan till Band Of Horses så var det ingenting jämfört med denna skiva. "Tsunami" och "The Second Wave" hörde båda till något av det bästa som släpptes under 00-talet och låten "One Of Us Must Hang" kan mycket väl vara den allra bästa under denna period. Det här är förmodligen min etta på listan när 2010 i albumform ska summeras.

Albumet börjar blytungt med "Army Of One" fram till de sista svävande tonerna i avslutande "The Mist" är det en otrolig resa mellan mörker och tyngd och ljus och vackra melodier vi tas med på. Några höjdpunkter är det sågande riffet i "Osiris", den otroligt vackra "The Tide" eller varför inte refrängen i titelspåret. På den här skivan finns många av de magiska stunderna som jag till exempel saknade på Band Of Horses album, för att jämföra lite.

Khoma är ett band som borde vara så mycket större än vad de är, kanske deras riktigt stora genombrott kommer med denna skiva? Jag hoppas det. Se för övrigt bandets framträdande på tv 4 nyhetsmorgon här.

Annan ny musik

I övrigt har det mest varit gammal god svensk musik jag lyssnat på. Har snöat in ordentligt i svensk psych/progg-musik och framförallt Dungen har gått varm. A-sidan på "Ta Det Lugnt" kan vara en de bästa sidorna nånsin?:) En liten Spotify-länk kommer som på beställning: Dungen – Ta det lugnt

Nästa gång jag ska till Sverige så blir det förmodligen att beställa lite från Subliminal Sounds, ett mycket fint svenskt bolag. Där bland annat Dungen, Träd Gräs och Stenar, Kebnekajse och de Dungen-relaterade banden The Amazing och Life On Earth kommer finnas representerade bland vinylerna. Det ser jag verkligen fram emot!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0