Lite nytt.

Nu var det bra längesen jag uppdaterade så jag får tacka Hanzan för inspirationen att sätta igång igen:)

Det har hänt en hel del med skivsamlingen och relaterade saker runt det, men det får jag skriva mer om i nästa blogg- så jag har något mer att uppdatera sen!

Jag har som sagt handlat en del sen sist men här är resultatet av senaste veckans shopping:

Elvis Costello - National Ransom

En av de allra största, Elvis Costello, har kommit med nytt album. Jag anser att hans första fem-sex album tillhör något av de bästa som har gjorts, bara lyssna på "My Aim Is True" eller "Armed Forces" t.ex. så förstår ni vad jag pratar om. På den tiden var det mer pop/rock-inriktat med en del soulinfluenser, ibland var det lite åt Bruce Springsteen-hållet skulle jag vilja säga. Senare tid har han gjort det mer avskalat och det har lutat mer åt amerikansk roots/soul/folk-musik. Höjdpunkten de sista åren är duett-skivan han gjorde med Allen Toussaint "The River In Reverse" som innehåller några magiska stycken. Jag hade förhoppningar på denna skiva då jag läst lite inför släppet att han skulle ha hittat tillbaka till sina "rötter" samtidigt som det fortfarande lät som "den nya" Costello. Jag vet inte om det är så mycket "tillbaka till rötterna" på den här skivan men nog snuddar han vid den magin som fanns på samarbetet med Toussaint också på denna skiva även om det oftast är för korta stunder. Det är framförallt låtarna "Stations Of The Cross" och "A Slow Drag With Josephine" som står ut för min del. Kort sagt en bra skiva som visar att Kungen av Amerika fortfarande kan!

Robert Plant - Band Of Joy

Robert Plants samarbete med Alison Krauss på en av år 2007s bästa skivor "Raising Sand" gav stora förhoppningar om att även "Band Of Joy" skulle vara något utöver det vanliga. Jag har fortfarande dessa förhoppningar och har ännu bara haft en genomlyssning av skivan så jag ska låta det vara osagt om dessa infrias till mer noggrann lyssning.

Kylesa - Spiral Shadow

Relapse Records- så mycket kvalitet det är på det bolaget... Ser man en Relapse-logga på en skiva så vet man att man inte blir besviken, det är skönt att ha såna bolag. Några andra är bland annat 4AD, Deathwish Inc., Sub Pop m.fl. Kylesa är ett band jag har varit intresserad av att lyssna på en bra stund då de faktiskt har funnits en god stund, debuten "Kylesa" kom redan 2002. Bandet har nämnts i samma gata, och turnerat tillsammans med storheter som Mastodon, Converge, Neurosis osv. Nu har jag då äntligen fått tummen ur och införskaffat det sista albumet som släpptes för ett par veckor sedan och självklart infrias mina förväntningar. Det är hård och tung sludge-metal som träffar precis innanför av vad jag skulle kalla "min kopp te". Rekommenderas för folk som gillar ovan nämnda band.

När vi ändå pratar om "kvalitetslabelar" hade det varit intressant att höra vad andra har för favoriter?:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0